Wiele osób uważa, że wykorzystywanie psychologii przy projektowaniu stron internetowych jest niepotrzebne. Inni twierdzą, że zbyt skomplikowane. Prawda jest taka, że wystarczy zrozumieć kilka podstawowych zasad cyberpsychologii, żeby stworzyć stronę internetową, którą czytelnicy będą odwiedzali częściej i chętniej.

Warto wykorzystywać psychologię przy projektowaniu stron internetowych. To sprawi, że odwiedzający stronę będą bardziej zadowoleni. Zwiększy się również szansa, iż wykonają działania, których oczekuje od nich autor strony. Chętniej zapiszą się na newsletter, kupią produkty oferowane w sklepie internetowym, polubią fanpage, napiszą komentarz, polecą znajomym czy też skontaktują się z twórcą.

Jak wzbudzić emocje czytelnika?

Nakłonienie gościa witryny internetowej do podjęcia określonych czynności jest możliwe m.in. poprzez wyzwolenie określonych emocji. Wyzwolenie w odbiorcy takich emocji jak poczucie przynależności i odwoływanie się do wartości wyznawanych przez grupy społeczne oraz wzbudzenie poczucia winy i strachu mogą być potężnym narzędziem w rękach projektanta strony internetowej.

Jakich obrazków użyć jako umocnienie przesłania?

Dobrze dobrane ilustracje mogą sprawić, że intencje autora są odbierane jako jasne, a treść przekazywana czytelnikowi jako jeszcze bardziej przejrzysta. Dla przykładu – wstawienie poniższego obrazka do artykułu o psychologii projektowania stron internetowych nie ma najmniejszego sensu. Trudno w jakikolwiek sposób powiązać web design ze zwierzęciem ubranym w buty.

feet-legs-animal-farm

Psychologia koloru.

To jedno z bardziej złożonych zagadnień. Również kluczowe w tym, jak czytelnicy postrzegają stronę internetową. Kolory wykorzystane na stronie internetowej powinny być spójne z intencjami autora witryny oraz umocnić jego przekaz.

network-cables-line-network-connector-cable-47735

Poniżej przedstawiono listę podstawowych znaczeń kolorów oraz wpływu, jaki wywierają na odbiorców. Naturalnie, należy pamiętać, iż kombinacje poszczególnych kolorów oraz cieniowanie oraz inne zabiegi projektantów wpływają na odbiór witryny. Oto przykłady:

  • Niebieski – uspokajający i przyjazny. Wykorzystywany przez wiele korporacji. Używają go Facebook, IBM, Twitter, Linkedin. Jednak zbyt duża ilość koloru niebieskiego może być przygnębiająca.
    pexels-photo-58639
  • Czerwony – może być odbierany jako agresywny. Czerwone przedmioty mogą sprawiać wrażenie większych niż w rzeczywistości. Dominujących. Należy być ostrożnym w używaniu tej barwy. Reprezentuje zarówno miłość, jak i złość.
  • Pomarańczowy – energia i ciepło. Kolor cieplejszy i bardziej przyjazny niż czerwień. Orange, Fanta, Firefox, Nickelodeon, Fox, Harley-Davidson korzystają z tej barwy.
  • Żółty – ciepły i przyjazny. Reprezentuje zarówno radość, jak i tchórzostwo. Cat, Nikon, DHL, Ikea, McDonald’s. Nawet (nieustraszony!) Batman jest żółto-czarny.
    car-superhero-symbol-batman
  • Zielony – Starbucks, xbox, carlsberg i BP (sic!). Symbolizuje naturę, wzrost i odnowienie. Może być również kojarzony z brakiem doświadczenia i zazdrością lub zawiścią.
  • Brązowy – stabilność i niezawodność. Używany m.in. przez firmę kurierską UPS.
  • Biały – reprezentuje niewinność i czystość. Można go łączyć z dowolnym innym kolorem. Dobrze się komponuje. Wykorzystywany przez firmy takie jak Apple.
  • Czarny – zarówno tradycyjny, jak i nowoczesny. W zależności od tego, jak zostanie użyty – może być różnie odbierany. Adidas, Playboy, BMW i James Bond – to silne marki przywiązane do czerni.
  • Szary – kolor neutralny. Może być odbierany jako pochmurny, ale także jako tradycyjny i wyrafinowany. Wykorzystywany przez producenta samochodów Lexus czy też biżuterii Swarovski.
  • Fioletowy – wykorzystywany przez tak uznane marki jak Play i Alior Bank, ale również przez cieszący się złą sławą Amber Gold. Fiolet i purpura są utożsamiane z dobrobytem. To barwy królewskie. Również kojarzone z kreatywnością i duchowością. Purpura to kolor szat liturgicznych wykorzystywana w Kościele w Adwencie i Wielkim Poście. Dawniej w obrazach męki Chrystusa, Jezus odziany był w purpurowe szaty. W środowiskach katolickich utożsamiany z pokutą, żałobą, skruchą i pokorą. Duchowni wyższego stopnia, biskupi, ubierają fioletowe szaty – symbol godności. Natomiast używanie koloru różowego zwiastuje nadejście wielkiej radości – świąt.

Płeć a kolory

Joe Hallock w 2003 roku przeprowadził badania dotyczące preferencji kolorów na 232 osobach w 22 krajach świata z podziałem na kobiety oraz mężczyzn. Oto kluczowe wnioski:

  • Ulubionym kolorem mężczyzn i kobiet jest niebieski. Niemal 60% mężczyzn zadeklarowało ten kolor, lecz tylko 35% kobiet.
  • Drugim ulubionym kolorem kobiet jest fioletowy. Żaden mężczyzna nie zadeklarował tej barwy.
  • Większy odsetek mężczyzn niż kobiet lubi czerń.
  • Najmniej lubianym kolorem jest pomarańczowy.
  • Zdecydowanie większy odsetek mężczyzn niż kobiet nie lubi fioletu.
  • Większy odsetek kobiet niż mężczyzn nie lubi koloru szarego.
  • Najmniej lubiane kolory są również postrzegane jako „tanie”. Najtańszy kolor to pomarańczowy. Na drugim miejscu jest kolor żółty.

Eksperyment z 2007 roku przeprowadzony przez Hurlbert i Ling dowodzi, iż są istotne różnice w postrzeganiu odcieni poszczególnych kolorów przez kobiety i mężczyzn:

  • Zarówno mężczyźni jak i kobiety najbardziej lubią niebieski kolor. Jednak kobiety preferują odcienie stonowane, a mężczyźni wyraziste.
  • Mężczyźni bardziej tolerują kolory achromatyczne, czyli składające się wyłącznie z dwóch barw – czarnej i białej.
  • Kobiety posługują się znacznie szerszą paletą barw. Mężczyźni mają tendencję do upraszczania. To, co dla mężczyzny jest różowe, może dla kobiety być w kolorze gumy balonowej, łososiowym, malinowym lub truskawkowym.

Jak zbudować zaufanie czytelnika?

Jeśli ktoś nie ma wielkiej wiedzy o tym, jak działa internet, przekonanie go do udostępnienia danych osobowych może być naprawdę trudne. Niezależnie od reputacji witryny, czy tego, jak istotne jest podanie danych personalnych. Kluczem do zdobycia zaufania takich osób jest umiejętne połaczenie języka użytego na stronie, jak i dobrego projektu witryny.

Powtórz utrwalone wzorce

Internauci są przyzwyczajeni do określonych standardów nawigacji, kolorystyki oraz budowy witryny. Bez względu na branżę. Jeśli witryna w znaczącym stopniu odbiega od wzorców utrwalonych w umyśle czytelnika, nie wzbudzi w nim poczucia zaufania.

Istnieją również wzorce, jakimi należy kierować się w poszczególnych obszarach tematycznych. Czytelnicy bloga będą oczekiwać, że na stronie głównej odnajdą wpisy autora. Klienci sklepu internetowego będą tam z kolei szukać produktów. Strona poświęcona ekologii i ochronie środowiska powinna umiejętnie wykorzystać barwy zieleni. Wykorzystanie intensywnej czerwieni w tym przypadku nie pomoże autorom na zdobycie zaufania odbiorcy.

Sposób przeglądania strony przez czytelnika przypomina kształt litery „Z” – zaczynają czytać od lewego górnego rogu witryny, a kończą na prawym dolnym. Wiele dobrze zaprojektowanych stron umieszcza swoje logo właśnie w lewym górnym rogu.

Każda ze stron obecnych w witrynie powinna mieć na celu przekazanie konkretnej wiadomości odbiorcom. Podział treści na poszczególne podstrony powinien być jasny. Umieszczanie zbyt dużej ilości niepowiązanych ze sobą informacji przytłacza czytelnika i sprawia wrażenie chaosu.

Wnioski

Należy zauważyć, iż powyższe zasady przy budowaniu stron internetowych to zbiór ogólnych wskazówek. Podczas budowania strony internetowej można przyjąć je za punkt startowy. Potem należy rozpocząć testy oraz zbierać i analizować dane na temat własnej strony. Wszak każda strona to unikalna kombinacja funkcjonalności, kolorów oraz doświadczeń użytkowników.